سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فروتنی، زیور دانش است . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 91 بهمن 16 , ساعت 7:38 عصر
گزارش فارس از برخورد نیمه تمام با خرازی‌هایی که مکمل دارویی می‌فروشند
غول مافیای مکمل‌ها بر بازرسی‌ها هم سایه انداخت

خبرگزاری فارس: بازرسان وزارت بهداشت و مأموران پلیس امروز برای برخورد ضربتی با فروشندگان مکمل‌های دارویی غیرمجاز در بازار مروی وارد عمل شدند غافل از اینکه غول مافیای این مکمل‌ها آنها را پشت درهای بسته متوقف می‌کند.

خبرگزاری فارس: غول مافیای مکمل‌ها بر بازرسی‌ها هم سایه انداخت
? گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

نمی‌دانم اگر ناصرخسرو قبادیانی شاعر معروف قرن پنجم که خود در جهانگردی و نوشتن سفرنامه سرآمد است، زنده بود راجع به خیابان ناصرخسرو که این روزها هر که نامش را می‌شنود فقط به یاد داروی قاچاق می‌افتد چه می‌نوشت.

در بازار ناصرخسرو ممکن است یاد هر چیزی بیفتی الا ادبیات و شعر و شاعری.

سالهای سال است که در کوچه پس کوچه‌‌ها و دالانهای همین خیابان در دل بازار تهران داروهای قاچاق و غیرمجازی که در داروخانه گیرت نمی‌آید با چندین برابر قیمت فروخته می‌شود.

یکی از مغازه لوازم آرایشی، برایت دارو می‌آورد، دیگری از ته یک کوچه باریک. گاهی هم باید سر جایت یک ربع بایستی تا کیمیایت را تحویل بگیری و البته طی این سالها برخوردهای ضربتی و بازرسی‌ها هم کاری از پیش نبرده است.

امروز یکی از روزهایی بود که بازرسان وزارت بهداشت آستین بالا زدند و طی هماهنگی با نیروی انتظامی درصدد برآمدند تا یکی از بازارهای اصلی عرضه مکمل‌های پروتئینی که اغلب محصولاتشان قاچاق و غیرمجاز است را بازرسی و در صورت نیاز پلمب کنند.

یکی از بازرسان اماکن در مورد مشکلات بازرسی می‌گوید: بازرسی و کشف مکمل‌های قاچاق از این صنف داستان خاص خود را دارد وقتی وارد پاساژ می‌شویم از سر بازار با اصلاحاتی مانند «مسعود اومد» به هم اطلاع می‌دهند تا موارد قاچاق را سریع مخفی کنند.

وی ادامه می‌دهد: یا به هر نحوی می‌خواهند بازرسان را با دادن رشوه تطمیع کنند مثلاً برای کشف یک انبار دارویی به خود من 120 میلیون تومان پیشنهاد رشوه دادند.

پس از یکی دوساعت معطلی برای هماهنگی و بازرسی سرزده! زمانی به محل مورد نظر رسیدیم که مرغ از قفس پریده بود.

وارد بازار مروی می‌شویم. از ابتدای بازار صدای سوت‌ها در طول بازار می‌پیچد و ظاهراً بلبلان خوش خبر به هم ندا می‌دهند. جالب تر جمله «مسعود آمد» است که بسیار شنیده می‌شود. عجب بازرسی محرمانه‌ای!

اول فکر کردیم که مأموران مخفی پاساژ مورد نظر را بسته‌اند تا کار بازرسی آغاز شود غافل از اینکه کلاغ خوش خبر زودتر از بازرسی محرمانه خبر داده و اینجا هیچ مغازه‌ای باز نیست.

در 4 طبقه پاساژ تنها چیزی که به چشم می‌خورد قوطی‌های بزرگ پروتئین‌های نیروزاست.

آن طرف‌تر هم یکی دو جعبه قرص‌های لاغری را روی زمین رها کرده‌اند و رفته‌اند تا بازرسان خیلی هم بیکار نمانند.

یک ساعت می‌گذرد و بازرسان همچنان پشت درهای بسته‌اند.

نماینده دادستان با تأکید بر اجرای قانون تنها اجازه باز کردن قفل در مغازه‌ها و نه شکستن آن را صادر می‌کند.

به گفته یکی از بازرسان برای باز کردن قفل در این همه مغازه هفته‌ها زمان لازم است.

علوی یکی از بازرسان سازمان غذا و دارو می‌گوید: همه مغازه‌ها در این مکان تجاری مجوز خرازی دارند ولی مکمل‌های پروتئینی می‌فروشند چون اصلاً صنفی به نام مکمل پروتئینی نداریم.

وی می‌افزاید: از اول تیر امسال به تمام داروخانه‌ها، شرکت‌های وارد کننده و توزیع کننده اعلام شده که باید از برچسب اصالت استفاده کنند.

تمام محصولات و مکمل‌هایی دارویی برای نگهداری به شرایط خاصی نیاز دارند و اگر دمای محیط برای نگهداری مناسب نباشد به فاسد شدن محصول منجر می‌شود.

محمدی، بازرس ویژه سازمان غذا و دارو هم می‌گوید: با وجود هماهنگی با نیروی انتظانی نماینده مرجع قضایی اجازه فک پلمب به ما نداده‌ است و معتقدند ممکن است به مغازه‌ها آسیب برسد و یک مقدار ما را محدود کردند در حالی که آسیب به جان مردم بیش از اینهاست.

وی ادامه می‌دهد: معمولاً عرف ما این است که با همکاری مرجع قضایی و نیروی انتظامی قفل مغازه‌هایی که بسته‌اند را باز کنیم و پس از بازرسی و مشاهده موارد غیرمجاز برخورد کنیم. امروز 46 بازرس دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران،شهید بهشتی و سازمان غذا و دارو در بازار مروی حاضر شدند که در نهایت امکان بازرسی فراهم نشد.

با خروج بازرسان وزارت بهداشت و مأموران نیروی انتظامی سر و کله فروشندگان پیدا می‌شود و ما می‌مانیم و یک دنیا حرف ناگفته...

یکی از مغازه‌داران که با رفتن مأموران از راه رسید، می‌گوید: به جای این همه‌گیر، وضعیت گمرک را درست کنند و اجازه دهند کالا به راحتی وارد شود و این قدر برای ما داستان درست کنند.

یکی دیگر از فروشندگان می‌گوید: مشکل این همه «گیر و گورها» پول است و هر مأمور بهداشتی که اینجا آمده با گرفتن 50 هزار تومان چشمش را روی 30 میلیون کالای قاچاق بسته و رفته است.

وی ادامه می‌دهد: تمام مکمل‌هایی که ما می‌‌فروشیم مجاز است و در همه جای دنیا مصرف می‌شود ولی چون از مبادی رسمی وارد نمی‌شود ما باید جواب پس بدهیم در حالی که 90 درصد این کالاها اصل است و فقط مشکل نداشتن برچسب اصالت است.

رضا فروشنده مکمل‌های دارویی می‌گوید: ما برای گرفتن مجوز اقدام کرده‌ایم ولی به ما مجوز نمی‌دهند. بروکراسی اداری طولانی و پیچیده است و فقط افراد خاص و سفارش شده می‌توانند مجوز بگیرند. اصل موضوع را هم زیر سوال می‌برند و می‌گویند یک چنین صنفی وجود ندارد.

به گفته یکی دیگر از فعالان این صنف میزان تقاضا در این بازار به حدی است که ما حاضر نیستیم با فروش جنس بی‌کیفیت مشتری‌مان را از دست بدهیم.

به گزارش خبرنگار فارس، فروش مکمل‌ها و داروهای غیرمجاز در بازار ناصرخسرو سالانه ضررهای جبران ناپذیری را به سلامت مردم و سیستم درمانی کشور وارد می‌کند اما همیشه نباید نوک پیکان انتقادات را به یک طرف نشانه رفت.

قاعدتاً میزان بالای تقاضای مردمی زمینه ساز ایجاد چنین مکانهای عرضه مستقیم در سطح جامعه است که شاید برخی مسئولان هنگام شکل گیری آن تنها چشمان خود را بسته و از آن عبور کرده‌اند.

گزارش از فاطمه بیات



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
زبان انگلیسی - دانلود - Drug - عشق - آرشیو - کلیپ موبایل - قالب وبلاگ - داستان - فروتن - آهنگ - نرم افزار - پزشکی - لینک - لینک 2 - لینک 3 - لینک 4 - لینک 5کلیپ - مذهبی - داروسازی - خمینی - شهید - لینک 7 - لینک 8 - دانلود کلیپ - قالب - سینما - لینک 9 - لینک 10 - گالری عکس - لینک 11 - لینک 12 - لینک 13 - لینک 14 - لینک 15 - لینک 16 - لینک 17 - لینک 18 - شهر و کشور - دیتا - هاست - عکس - اس ام اس - اسکریپت - دانلود آهنگ - گواهینامه بین المللی رانندگی

فروش بک لینک